Sportovec blogujePíšu o sportu

Zlepšete svůj plavecký styl jednoduchými triky

Publikováno 18.04.2018 v 08:21 v kategorii plavání, přečteno: 45x

Plavání je dřina. Bez hory svalů neuspěji. Nemám velké plíce, takže to neudýchám. I takové důvody můžete slyšet od lidí, když vám vypraví o tom, že v plavání nijak nevynikají. Ano, je pravda, že elitní plavci jsou samá šlacha, dřou od rána do večera a díky výkonným plícím mají určitou biologickou výhodu. Avšak i rekreační plavci se mohou podstatně zlepšit, a to použitím pár jednoduchých zlepšováků. Pojďme se podívat, jak se dají aplikovat na nejčastější plavecké styly – kraul, prsa a znak.



Obecně pro kraul i prsa

  • Je důležité správně dýchat. Dbejte na to, abyste byli po celou dobu nádechu obličejem nad hladinou a po celou dobu výdechu pod hladinou. Vdechnutí vody ve vás vyvolá dávivý reflex, zatímco vydechováním nad hladinou se připravujete o možnost nadechnutí většího objemu vzduchu.
  • Hodně pomáhá správná koordinace těla. Při nádechu a výdechu se snažte pohybovat hlavou ve vertikálním směru jen v nezbytném rozsahu. Výraznější pohyby vás zpomalují a vysilují. Stejně tak je třeba nelámat se v pase a snažit se mít nohy v rovině prodlužující trup těla.

Kraul

  • Klíčový rozdíl dělá správný záběr paží. Záběry provádějte pokud možno rovnoběžně s podélnou osou těla. Pod vodou paže propínejte a dotahujte až do konce. Pro správný efekt je třeba pohybovat pažemi podél těla, nikoliv pod tělem.
  • Při práci nohou je někdy méně více. Čím více se snažíte kopnout, tím více se vyčerpáváte a lomíte v pase. Ideálem je plynulý vyrovnaný pohyb, který vám uspoří více energie.

Prsa

  • Při práci paží se soustřeďte na co neúčelnější zabírání. Je ideální je mít po celou dobu konání tempa pod hladinou a snažit se o jejich ohýbání v lokti. Příliš široký záběr je vysilující a neefektivní. Po dokončení jednoho tempa plynule pokračujte do dalšího – neustávejte v pohybu paží.
  • U nohou se vyplatí nesnažit se za každou cenu o co největší švih. Ideálně by neměla stehna svírat ostrý úhel s trupem. Lepší je dělat menší a plynulejší pohyby, při kterých využijete větší plochu nohou.

Znak

  • Pro pohyb paží je důležitá snaha o jejich zanořování v místě podélné osy těla. Pokud ji zanořujete tak, že je od osy vzdálená, nebo ji naopak přetíná, potenciál záběru nevyužíváte na maximum. Opět je důležité nevést pohyb pod tělem, ale podél něj.
  • Nohama pohybujte plynule. Snažte se, aby nebyly úplně propnuté, ale ani příliš pokrčené. Určitě by vám neměly z vody vyčnívat kolena.

Rad a tipů existuje celá řada. Čím více se o ně budete zajímat a snažit se je využívat, tím více se v plavání zlepšíte. A přitom ani nemusíte být svalovec jako Michael Phelps...